П`ятниця, 28.07.2017, 12:58Вітаю Вас Гість





Каталог статей

Головна » Статті » Легенди України » Містичні легенди

Легенда про Георгія Победоносця та змія
Християнська легенда про святого Георгія має безліч варіантів, що значно розрізняються між собою. У одному з варіантів, що отримав літературну обробку на грецькому сході (історики вважають його найбільш раннім і справжнім), римський імператор Діоклетіан (у 303 році) починає гоніння на християн.



Незабаром до нього є молодий військовий трибун Георгій родом з Каппадокиі (область в Малій Азії, що входила тоді до складу Римської імперії, зараз територія Туреччини), в зборах вищих чинів імперії в місті Никомедії він оголошує себе християнином. Імператор намагається умовити його відмовитися від своєї віри, але безуспішно.
Тоді Георгія поміщають в темницю і піддають численним жорстоким тортурам - кидають в рів з негашеним вапном, батожать воловими жилами, надягають розжарені залізні чоботи, що утикаються шпильками, труять отрутою, колесують і т.п., але він залишається живий.
У проміжках між тортурами Георгій здійснює чудеса (зціляє хворих, воскрешає померлого і т.п.), під впливом яких імператриця, деякі з наближених імператора і навіть один з його катів увірували в Христа.
На восьмий день тортур Георгій погоджується принести жертву язичницьким богам, але коли його урочисто приводять в храм, "він словом Божим скидає їх в прах, після чого за наказом імператора йому відсікають голову”. Георгію в день страти було близько 30 років.

В цьому житії, як і у всіх інших ранніх його варіантах, немає "Дива про зміє”, оскільки спочатку існували дві самостійні легенди - його "Житие”и "Диво Георгія про зміє”. Об’єднані вони були тільки в пізніших переказах. Легенда "Диво Георгія про змие”имеет багато варіантів. Ось один з них.
Біля міста Ласиі в Палестині в озері поселився дракон, який спустошував околиці і пожирав жителів міста. Щоб уникнути загибелі, вони були вимушені приносити йому в жерту своїх дітей. Коли черга дійшла до царської дочки, з’явився прекрасний хлопець на білому коні - Георгій. Дізнавшись від царівни, що вона християнка, Георгій свловом Божим примусив змія лягти до своїх ніг.
Царівна обв′язала шию дракона своїм поясом і повела його в місто. Жителі міста, уражені дивом, увірували в Христа і були хрещені, а Георгій поїхав далі.

Спроби знайти конкретну історичну особу, яка могла бути прототипом святого Георгія, не увінчалися успіхом, але було висунуто декілька цікавих гіпотез про зв′язок цих легенд вс дохристиянською міфологією.

Впродовж тисячоліть в релігіях і міфології європейських і близькосхідних цивілізацій дракон і змій були втіленням тьми і зла, а боги, що борються з ними, герої і святі втілювали світлий початок, добро. У старогрецьких міфах зевс перемагає стоголового огнедищащєє чудовиська Тифона. Бог сонця Аполлон бореться з жахливим змієм Піфоном, а легендарний Геракл вбиває Лернейськую гідру.
Особливо помітно схожість християнського міфу "Диво про змие”с античним міфом про Персея і Андрмеде, в якому Персей вбиває морського чудовиська і звільняє дочку пануючи Андромеду, яка була віддана на поживу чудовиську, щоб врятувати від спустошення царство. Є ще багато легенд такого типу, наприклад, міф про Беллерофонте на крилатому коні Пегасі, що вступив в сутичку з породженням Тифона, - Химерою.
Існує безліч прекрасних зображень на старогрецьких вазах, гемах, монетах, що ілюструють ці міфи. З появою християнства образ змія-дракона міцно асоціюється з язичеством і дияволом. Відомий епізод гріхопадіння, коли диявол прийняв вид змія-спокусника.
Римський письменник і історик (260-339 рр.), автор "Жітія Константина”Евсевий повідомляє, що імператор Костантін Великий, такий, що багато зробив, щоб християнство стало державною релігією, велів зобразити себе на картині, що прикрашала імператорський палац, у вигляді переможця над драконом. Дракон і тут символізував язичество.

Культ святого Георгія, що виник, ймовірно, як местий на території Каппадокиі в V-VI століттях, до IX-XI століттю набув поширення майже у всіх державах Європи і Близького Сходу.
Особливо почитався він в Англії, де король Річард Левове Сердце зробив його своїм покровителем, а Едуард III фундирував під патронажем святого Георгія орден Підв′язки, на якому святий зображений у вигляді змєєборца. Бойовим кличом англійців, аналогічним нашому "ура”, стає ім’я святого.

На Русі, як уже згадувалося, культ святого Георгія став розповсюджуватися відразу ж після ухвалення християнства, причому не через Західну Європу, а безпосередньо з Візантії. Його зображення у вигляді всадника-змєєборца зустрічаються вже на початку XII століття.
Цікаве його приміщення на змійовику, на амулеті, на одній стороні якого сплетення змій, а на іншій - Георгій, на фресці XII століття "Диво Георгія про змие”в церкву його імені в Старій Ладозі, на іконах XIV-XV століть Новгородської школи. У правому верхньому кутку ікони рука Бога, благословляючого святого.
Культ Святого Георгія в Росії передує Християнству, замінюючи поклоніння язичницьких Слов′ян Сонцю і культ бога родючості Яріло. Це можливо пояснює зображення сонця на щиті святого.

При Івані III в 1464 році скульптурний образ святого Георгія був поміщений над в′їзними комірами головної башти Кремля - Фроловськой (пізніше Спаською). Про цю подію повідомляє Ермолінськая літопис, складений за замовленням купця і підрядчика Василя Ермоліна, "предстательством”которого і був встановлений цей образ.
Дуже принадно було б вважати цю скульптуру гербом Москви, але тут, швидше за все, ця ікона мала охоронні функції, оскільки через два роки той же Ермолін поставив над комірами башти з внутрішньої сторони образ святого Дмитра. Відомо, що після перебудови башти образ святого Георгія був поміщений в храм його імені, споруджений біля башти, як храмова ікона.
На місце Георгія був поставлений образ Спаса Вседержителя, від якого башта і отримала свою другу назву.

Сюжет "Дива про зміє” у вигляді святого (воїна або героя-князя) продовжував жити в народній творчості впродовж століть, розвиваючись, знаходячи нові втілення. У якнайдавніших російських билинах XI століття йому відповідає подвиг одного з найголовніших російських багатирів Добрині Никітіча, що служив при князеві Володимирі.
У битві із Змєєм Гориничем на річці Пучає Добриня звільняє племінницю князя Заспіву Путятічну (або його дочка Марфіду). Деякі дослідники проводять аналогію між цим епізодом билини і діяльністю історичної особи - Добрині, воєводи князя Володимира Святого (і брата матері князя Малуши), по розповсюдженню християнства на Русі.
Зокрема, насильницьке хрещення новгородцев в річці Почайне (у билині - Пучає). Зберігся лубок, що ілюструє народну казку про Еруслане Лазаревичі. Під малюнком короткий виклад казки: "Еруслан Лазаревич їхав шляхом дорогі, і напав на Еруслана цар Змєїнські або морське чудовисько, який пожирав народ в місті Дебре… дракона переміг, а сам поїхав в шлях свій″.
У народних епічних віршах про Егорії Хороброму Георгій наділений рисами билинного багатиря.

Багато авторів намагалися пояснити надзвичайну популярність святого Георгія як в народі, так і серед княжих дружинників перенесенням рис російських язичницьких богів на цього святого. З одного боку, саме ім’я Георгія, що означає що "обробляє землю”, робило його покровителем землеробства і скотарства, наступником Велеса, Семаргла, Дажьбога. Цьому сприяли і дні пам’яті святого.
Весняний - 23 квітня - співпав з початком польових робіт, з яким на Русі було зв′язано багато стародавніх язичницьких обрядів, а осінній - 24 листопада - знаменитий "Юрьев день”, коли селяни мали право переходити від одного феодала-землевласника до іншого.
З іншого боку, як воїн і победоносец, він був покровителем князя і його дружини, оскільки на Георгія був перенесений культ Перуна - головного бога язичницького пантеону князя Володимира. Крім того, сам образ Георгія у вигляді прекрасного хлопця - воїна, визволителя і захисника, привертав до себе симпатії всього народу.


Джерело: http://dragoncave.com.ua/drakony-i-legendy/legenda-pro-georgye-pobedonosce/5/
Категорія: Містичні легенди | Додав: MrDibr (11.06.2011)
Переглядів: 3264 | Теги: Змій, дракон, Победоносець, Георгій | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Категорії розділу
Містичні легенди [12]
Легендарні українці [4]
Артефакти [11]
Історії [37]
Пошук
Випадкова стаття
[М]
Походження прізвища Михайлик
[С]
Походження прізвища Стефанишин
[Хмельницька]
Легенда про заснування Кам’янця-Подільського
Наше опитування
Що вас більше цікавить на сайті?
Всього відповідей: 2518
А у цей час у світ
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Мапа відвідувачів
Internet Map Яндекс.Метрика